پیشینه ورود پژو 206 به بازار ایران به سال 1380 باز میگردد. در دهه 80 شمسی این هاچبک خوشچهره اروپایی، یکی از مدرنترین خودروهای مونتاژی ایران بود اما این روزها دیگر کمتر کسی احساس خوبی از دیدن 206 در خیابانها دارد! 206 در ابتدا شش تیپ مختلف داشت، ولی از سال 1391 فقط تیپهای 2 و 5 آن در خطوط تولید باقی ماندند. مهم ترین تغییر درمیان تیپهای 206 برای تیپ 2 آن اتفاق افتاد که از سال 1390 به ترمزهای ABS و همچنین ایربگ راننده مجهز شد و سپس از سال 1392 ایربگ سرنشین جلو نیز به آن اضافه شد. سری نخست تیپ 5 نیز تا قبل از 1386 با قطعات مرغوب فرانسوی تولید میشد اما بعدها و با داخلیسازی بیشتر آن، این روزها دیگر تفاوت کیفی چندانی میان تیپ2 و تیپ5 وجود ندارد. افت شدید کیفیت، کهنهشدن طراحی و تکنولوژیهای قدیمی این خودرو، در کنار دوام فنی نهچندان زیاد آن باعث شده است که 206 دیگر آن هاچبک دوست داشتنی دهه 80 شمسی نباشد. ایران خودرو از اوایل سال 98، «سنسور عقب» و «سی دی پلیر» را از تجهیزات استاندارد خانواده 206 حذف کرد و «ترمز دیسکی عقب» را هم از تیپ 5 برداشت. در بهار1401 ایران خودرو، پژو 206 پانوراما را معرفی کرد که سقف شیشهای و رینگ آلومینیومی داشت و ترمز عقبش از نوع دیسکی بود. سایر ویژگیهای 206 پانوراما دقیقا مشابه 206 تیپ 3 است.
مشخصات فنی پژو 206 تیپ 2
نام خودرو |
پژو 206 تیپ 2 |
کشور سازنده |
فرانسه |
سال طراحی | 2003 |
موتور | 4 سیلندر 8 سوپاپه |
حجم موتور | 1360 سی سی |
تنفس موتور | تنفس طبیعی |
انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو |
حداثر قدرت | 75 اسب بخار 5500 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 118 نیوتن متر د 3400 دور در دقیقه |
جعبه دنده | 5 دنده دستی |
شتاب 0 تا 100 | 14.1 ثانیه |
حداکثر سرعت | 170 کیلومتر در ساعت |
وزن | 1024 کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | 3822 طول - 1652 عرض -1432 ارتفاع |
فاصله بین دو محور | 2441 میلیمتر |
مصرف سوخت داخل شهر | 8.4 لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت خارج از شهر | 5 لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت ترکیبی | 6.3 لیتر در هر صد کیلومتر |
حجم باک | 50 لیتر |
استاندارد آیالندگی | یورو 4 |
میزان تولید CO2 | 149 گرم در هر کیلومتر |